V rámci výstavby železnice na letiště vznikne ve středních Čechách téměř 1 400 parkovacích míst

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) rozvíjí nejen železniční dopravu, ale nepřímo pozitivně ovlivňuje i tu silniční. Součástí modernizace trati Praha – Kladno s připojením Letiště Václava Havla je výstavba 1 374 nových parkovacích míst typu P+R (park + ride) ve středočeských obcích podél této trasy. Tyto důležité doprovodné investice společně se samotnou modernizací pomohou snížit provoz na silnicích a posílit přestupní vazby na železniční dopravu mezi Kladenskem, oblastí na západ od Prahy a jejím centrem.

Nová parkoviště P+R

Na nejvýznamnější rozšíření parkovacích ploch se mohou těšit v Hostivici, kde SŽDC plánuje výstavbu dvou záchytných parkovišť P+R s celkovou kapacitou 461 míst. Stovky dalších parkovacích stání vzniknou v Jenči (256), Kladně (273) a u zastávky Malé Přítočno, která nahradí stanici Unhošť (384). Všechny tyto obce jsou navíc napojeny na dálnici D6, nová parkoviště tedy společně s modernizací trati odlehčí Praze i od vozidel ze severozápadních Čech a dalších regionů.

„Praha 6 nedávno rozšířila modré zóny, což pomohlo místním rezidentům, ale uškodilo Středočechům, kteří do této městské části dojíždějí za prací či studiem. Velmi mě těší, že v rámci výstavby železnice na letiště pomůžeme s řešením tohoto problému. Praha se v současnosti zejména po ránu potýká s velkým náporem středočeských aut a v budoucnu se bude situace spíše zhoršovat. Netřeba dodávat, že oblast mezi největším středočeským městem a Prahou patří k nejvytíženějším. Naším úkolem je udělat maximum pro to, aby i v této aglomeraci lidé přesedli z aut do vlaků,“ vysvětluje Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy.

Hostivice dvě parkoviště i Jeneč

V Hostivici vzniknou v blízkosti železniční stanice parkoviště P+R Jih a P+R Sever. Zatímco jižní parkoviště dosáhne kapacity 252 stání a bude sloužit především pro místní obyvatele, severní parkoviště bude zahrnovat 209 míst a ocení jej zejména řidiči přijíždějící po dálnici D6.

Podobným způsobem jsou navržena i P+R parkoviště v Jenči. Jižně od kolejiště vznikne 41 stání pro místní obyvatele. Tuto kapacitu bude možné v budoucnu navýšit. Severně od kolejiště pak vyroste 215 stání pro cestující z Hostouně, Dobrovíze a dalších obcí napojených na D6.

Severní parkoviště v Malém Přítočně s kapacitou 33 míst a možností dalšího rozšíření poslouží vozidlům z obcí Malé a Velké Přítočno. Jižní P+R bude napojeno přímo z dálniční mimoúrovňové křižovatky Unhošť a poskytne 351 stání.

Kladno P+R, ale také B+R

V Kladně projekt počítá s výstavbou parkoviště P+R, ale také B+R (bike + ride). V bezprostřední blízkosti železniční stanice Kladno město bude možné odstavit 46 automobilů a 84 jízdních kol. Druhý objekt nabídne 227 parkovacích míst, z nichž 8 bude určeno osobám se sníženou schopností pohybu a orientace.

U vybraných zastávek dále vzniknou parkoviště K+R pro krátkodobé zastavení.

Cílem modernizace trati Praha – Kladno s připojením Letiště Václava Havla je proměnit stávající železnici na moderní dvoukolejný a elektrifikovaný koridor a ze stanice Praha-Ruzyně vybudovat odbočku na mezinárodní letiště. Ve špičce tak bude možné vypravit z centra Prahy na letiště 6 párů osobních a spěšných vlaků za hodinu. Praha se tak stane jedním z mála evropských velkoměst, které cestujícím umožní dostat se z centra na letiště do 30 minut.

Další parkoviště v jednání

V rámci projektu se SŽDC v současné době prioritně věnuje inženýrské činnosti, hledání kompromisních řešení pro nevyjasněné či problematické oblasti zejména v husté zástavbě a přepracování plánů. Investor již podal žádost o územní rozhodnutí k modernizacím úseků Praha-Bubny – Praha-Výstaviště, Praha-Ruzyně – Kladno a Kladno – Kladno-Ostrovec.

Zdroj informací : SDŽC