V rámci modernizace trati do Lysé nad Labem se postaví nový most přes Labe

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zahajuje další velký projekt v okolí Prahy. Jde o optimalizaci mezistaničního úseku Lysá nad Labem – Čelákovice, jehož dominantní součástí je výstavba nového železničního mostu přes Labe nedaleko Čelákovic. Stavební práce provedou společnosti EUROVIA CS, GJW Praha a Elektrizace železnic Praha. Plánovaná investice dosáhne výše 1,47 miliardy Kč bez DPH, s financováním stavby pomůže Evropská unie prostřednictvím programu CEF (Nástroj pro propojení Evropy).

Náplní stavby je rekonstrukce dvoukolejného mezistaničního úseku Lysá nad Labem – Čelákovice, tedy železničního svršku a spodku, proběhnou také úpravy nástupišť v zastávce Čelákovice-Jiřina, železničních přejezdů, mostů, pozemních objektů pro technologii, přístřešků pro cestující, trakčního vedení či sdělovacího a zabezpečovacího zařízení.

Nový most

Hlavním cílem je odstranit nedostatečnou kapacitu dráhy pro narůstající počet přepravených cestujících a zvýšit traťovou rychlost až na 140 km/h. „Klíčovou součástí stavby bude výměna mostu přes Labe, který nevyhovuje současným potřebám železniční dopravy zejména kvůli svému šířkovému uspořádání,“ říká generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Most bude nahrazen novou nosnou konstrukcí včetně úpravy spodní stavby. Ta umožní v budoucnu napojení samostatné konstrukce lávky pro pěší a cyklisty. Po přestavbě bude most splňovat podjezdnou výšku minimálně 5,25 metru (oproti stávající výšce 4,7 metru), stavebně bude připraven na podjezdnou výšku sedm metrů.

Dva úseky tratě

S ohledem na vysoký rozsah osobní dopravy ve špičce a problematiku provozu při výluce jedné koleje je součástí stavby zřízení definitivní odbočky Káraný, která rozdělí dnešní úsek mezi Lysou nad Labem a Čelákovicemi na dva. Hlavní stavební práce začnou v březnu příštího roku, kdy se předpokládá zahájení dlouhodobých výluk. Konec stavby se pak plánuje na listopad 2021, do konce května 2022 budou probíhat dokončovací práce. Ještě letos by se měla postavit technologická budova odbočky Káraný společně s potřebným zabezpečovacím zařízením. Odbočka zůstane zachována i po stavbě pro zmírnění vlivu výluk při udržovacích pracích.

Rekonstrukce obou traťových kolejí

Příští rok začne rekonstrukce obou traťových kolejí v úseku Lysá nad Labem – Káraný a spodní stavba definitivního mostu přes Labe i provizorní mostní konstrukce. V roce 2021 se pak bude pokračovat v úseku Káraný – Čelákovice. Nové podoby se dočká i jediná zastávka na trati Čelákovice-Jiřina. Současná nástupiště se odstraní a nahradí novými s délkou 200 m a výškou 550 mm nad temenem kolejnice. Rekonstrukcí projdou stávající přístřešky, které se rozšíří na výhledový počet cestujících. Těm budou sloužit i nové tabule orientačního systému.