Top news

Z Prahy do Kladna za 27 minut! Praha pokračuje v přípravě modernizace železnice


Tento týden proběhlo společné jednání dotčených orgánů  k modernizaci železniční trati Praha – Kladno. Jejím cílem bylo projednání aktualizace č. 4 Zásad územního rozvoje (ZÚR č. 4). Projekt se tak dostal do dalšího stádia – až do 4. 4. 2018 může veřejnost a dotčené subjekty podávat své připomínky.

Jednokolejná železnice do největšího města středočeského regionu se 70 000 obyvateli neplní v současné době úlohu kvalitního dopravního prostředku veřejné dopravy 21. století a proto jí čeká modernizace. Týká se přitom největší frekvence dojíždění lidí za prací v celé České republice.

„Železnice Praha-Kladno je pomalá, má malou kapacitu a je celkově zastaralá. Proto většina dojíždějících denně z Kladna do Prahy za prací a do škol jezdí více autem či autobusem, což často vytváří dopravní zácpy,” uvedla Petra Kolínská, náměstkyně primátorky hl. m. Prahy.

Aktualizace zásad územního rozvoje lokálně upravuje vymezení koridoru železniční tratě Praha – Letiště Václava Havla Praha – Kladno, která spojuje největší město ve Středočeském kraji s Prahou a zároveň má potenciál novostavbou obsloužit kvalitní, rychlou a životnímu prostředí šetrnou železniční dopravou i největší mezinárodní letiště v České republice. Aktualizace č. 4 upravuje vymezení koridoru železniční tratě mezi stanicemi Praha-Dejvice a Praha-Veleslavín, jinými slovy, vymezuje koridor jižně od dnešní trati, který umožní výstavbu nových železničních tunelů mezi těmito stanicemi, bez této aktualizace by nebylo možné tyto tunely realizovat.

„Dlouhodobě podporujeme větší zapojení železnice do obslužnosti Prahy a jejího okolí, přičemž naší prioritou je zároveň napojení trati na letiště Václava Havla. Proto jsem ráda, že máme za sebou další krok k realizaci tohoto důležitého projektu a vstoupili jsme do stádia, ve kterém mohou občané podávat své připomínky,“ dodává Petra Kolínská.

Cílem je vybudovat dvoukolejnou železniční trať na Letiště Václava Havla a spojit ho tak s centrem Prahy. Zároveň se bude modernizovat stávající jednokolejná trať mezi Prahou (Masarykovou nádraží) a Kladnem. Na Letiště Václava Havla povede nově vybudovaná odbočka ze stanice Praha-Ruzyně. Vznikne 6 nových zastávek. Na trase bude moci jezdit až 10 párů vlaků za hodinu – 6 na letiště a 4 do Kladna. Cesta na letiště z centra se zkrátí na 27 minut a odpadne nutnost přestupovat. Tato varianta je ve srovnání s výstavbou metra výrazně levnější, navíc vlaky budou jezdit 24 hodin denně.

Všechny podklady ke změně jsou zde: http://www.praha.eu/jnp/cz/o_meste/magistrat/odbory/odbor_uzemniho_rozvoje/uzemni_planovani/zasady_uzemniho_rozvoje_hmp/aktualne_porizovane_zur/index.html