- Plně elektrický závodní vůz Gen3 byl poprvé představen veřejnosti v Yacht Club de Monaco před víkendovou Monaco E-Prix, vrcholem sezóny mistrovství světa ABB FIA Formule E
- Design inspirovaný aerodynamickým tvarem stíhačky
- Nejrychlejší, nejlehčí, nejvýkonnější a nejefektivnější elektrické závodní auto, jaké bylo kdy vyrobeno
- Speciálně navrženo pro závodění kolo na kolo na vysokorychlostních městských okruzích
- Upgrady výkonu nainstalované prostřednictvím aktualizací softwaru do pokročilého operačního systému Gen3
- První závodní auto na světě s čistě nulovým obsahem uhlíku v prvním sportu na světě s čistým nulovou uhlíkovou stopou
- Debut v sezóně 9 ABB FIA Formule E Mistrovství světa
Představení závodního vozu Formule E třetí generace
Budoucnost plně elektrického vysoce výkonného motorsportu odhalila Formule E a Mezinárodní automobilová federace (FIA) v Yacht Club de Monaco, kde byl veřejnosti oficiálně představen závodní vůz Formule E třetí generace.
Gen3 je první závodní auto na světě navržené a optimalizované speciálně pro mšstské závody. Premiéru bude mít v sezóně 9 Mistrovství světa ABB FIA Formule E, kde někteří z největších světových výrobců závodí kolo na kolo v ulicích ikonických světových měst.
Gen3, vyvinutý inženýry a odborníky na udržitelnost z FIA a Formule E, je vrcholem vysokého výkonu, efektivity a udržitelnosti. Gen3, navržený tak, aby ukázal světu, že vysoký výkon a udržitelnost mohou účinně koexistovat bez kompromisů, je průkopníkem špičkových technologií, které umožní přechod ze závodu na silnici.
Zatímco programy aerodynamického vývoje byly po desetiletí ústředním prvkem pro postupné zlepšování v motoristickém sportu, uvedení Gen3 posouvá softwarové inženýrství kupředu jako nové útočiště pro inovace a soutěž v motoristickém sportu. Výkonnostní upgrady Gen3 budou dodávány jako aktualizace softwaru přímo do pokročilého operačního systému zabudovaného ve voze.
Sedm předních světových výrobců automobilů
Sedm předních světových výrobců automobilů se zaregistrovalo u FIA, aby letos v zimě závodili s novým Gen3 v sezóně 9 mistrovství světa ABB FIA s předsezónním testováním. Jsou to: DS Automobiles (Francie); Jaguar (UK); Mahindra Racing (Indie); Maserati (Itálie); NIO 333 (Velká Británie / Čína); Nissan (Japonsko); Porsche (Německo).
Mezi designové, konstrukční a výrobní inovace závodního vozu Gen3 patří:
Výkon:
- Dosud nejrychlejší vůz Formule E s maximální rychlostí přes 322 km/h / 200 mph.
- Nejúčinnější formulový závodní vůz všech dob s více než 40 % energie spotřebované v závodě produkované regenerativním brzděním.
- Přibližně 95% energetická účinnost elektromotoru s výkonem až 350 kW (470 BHP), ve srovnání s přibližně 40 % u spalovacího motoru.
- Vůbec první formule s předním i zadním pohonem . Nové přední hnací ústrojí přidává 250 kW k 350 kW vzadu, což více než zdvojnásobuje regenerační schopnost současného Gen2 na celkových 600 kW.
- Možnost ultravysokorychlostního nabíjení 600 kW pro dodatečnou energii během závodu, téměř dvojnásobek výkonu nejpokročilejších komerčních nabíječek na světě.
- První formulový vůz, který nemá zadní hydraulické brzdy s přidáním přední pohonné jednotky a její regenerační schopnosti.
Udržitelnost:
- Baterie Gen3 patří k nejpokročilejším, udržitelným bateriím, jaké byly kdy vyrobeny, a skládají se z minerálů z udržitelných zdrojů, přičemž bateriové články budou na konci životnosti znovu použity a recyklovány.
- Len a recyklovaná uhlíková vlákna budou poprvé použita při konstrukci karoserie u formule obsahující recyklovaná uhlíková vlákna z vysloužilých vozů Gen2 a snižující celkové množství použitého primárního uhlíkového vlákna. Tím se uhlíková stopa výroby karosérie Gen3 sníží o více než 10 %. Všechna odpadní uhlíková vlákna budou znovu použita pro nové aplikace díky přijetí inovativního procesu z leteckého průmyslu.
- Přírodní kaučuk a recyklovaná vlákna budou tvořit 26 % nových pneumatik Gen3 a všechny pneumatiky budou po závodě plně recyklovány.
- Uhlíková stopa Gen3 byla měřena již od fáze návrhu, aby byla poskytnuta informace o všech redukčních opatřeních přijatých ke snížení dopadu na životní prostředí, přičemž všechny nevyhnutelné emise budou kompenzovány v rámci závazku Formule E k nulovým emisím uhlíku.
- Všichni dodavatelé Gen3 budou pracovat v souladu s nejvyššími mezinárodními standardy s cílem snížit dopady výroby na životní prostředí (ISO 14001) a získat 3hvězdičkové hodnocení FIA Environmental Accreditation.
Mohammed Ben Sulayem, prezident FIA, řekl:
„Jak technologicky, tak ekologicky, Gen3 nastavuje nové standardy ve sportu. Vývojové týmy FIA a Formule E odvedly skvělou práci a já jim děkuji za jejich tvrdou práci na tomto projektu. Těší mne, že se tolik předních výrobců již přihlásilo do příští éry šampionátu a s nadšením očekávají soutěžní debut Gen3 v sezóně 9.“
Jamie Reigle, generální ředitel Formule E, řekl:
„Monaco je duchovní domov motoristického sportu a těžko si lze představit vhodnější místo pro náš závodní vůz Gen3. Gen3 narušuje a zpochybňuje konvence motoristického sportu a nastavuje měřítko pro výkon, efektivitu a udržitelnost bez kompromisů.
„Společně s FIA jsme hrdí na to, že můžeme fanouškům Formule E odhalit Gen3 a ukázat celému sportovnímu odvětví, jak mohou elitní sport, vysoký výkon a udržitelnost úspěšně koexistovat v mistrovství světa ABB FIA Formule E. Nemůžeme se dočkat, až uvidíme, jak naše týmy a piloti tlačí v roce 2023 vůz na hranici svých možností.“
Alejandro Agag, zakladatel a předseda představenstva Formule E, řekl:
„Gen3 představuje ambiciózní třetí věk Formule E a mistrovství světa ABB FIA Formule E. S každou generací závodního vozu posouváme hranice možností v technologii EV dále a Gen3 je náš dosud nejambicióznější projekt. Oči světa se upírají na Monako E-Prix a my jsme hrdí na to, že můžeme odhalit vůz, který se v historickém domově motoristického sportu vyráběl dva roky. Mé díky patří skvělému týmu, který za tím stojí ve Formuli E a FIA – budoucnost všech elektrických závodů je jasná.“
Zdroj: Formula E