110 let od zahájení provozu první autobusové linky v Praze

V sobotu 7. března 1908 byl zahájen provoz první autobusové linky v Praze.

Historie provozu autobusové linky

První autobusová linka neměla žádné označení (tabule s názvy stanic byly doplněny pravděpodobně dodatečně). I přesto dokázala na trase z Malostranského náměstí na Pohořelec obsloužit 9 stanic. Linka byla v provozu denně od 6.00 hodin do 22.15 hodin s intervalem 15 minut.

Cílem tehdejšího vedení Elektrických podniků královského hlavního města Prahy bylo obsloužit celou Prahu včetně měst a obcí v jejím nejbližším okolí. Praxe však brzy ukázala, že to tak jednoduché nebude. Jedním z největších problémů byla právě obslužnost Malé Strany a Hradčan, kde nepříznivý sklon Nerudovy ulice (až 122 ‰) znamenal velkou komplikaci. Dokonce se uvažovalo o vybudování pozemních lanových drah či ozubnicové elektrické dráhy. Ani jeden projekt však nebyl realizován. Poslední možností tak zůstaly autobusy, které právě v sobotu 7. března 1908 poprvé vyjely.. Avšak z důvodu častých poruch a několika nehod došlo ve středu 17. listopadu 1909 k ukončení autobusového provozu, na jehož pokračování si museli Pražané počkat ještě téměř 16 let.




Autobusům v Praze předcházely koňmi tažené omnibusy, koněspřežná tramvaj a elektrická tramvaj. Malostranská linka byla zavedena čtyři roky po skončení koněspřežné omnibusové dopravy v Praze, tři roky po dokončení přeměny pražské koněspřežné tramvaje na elektrický provoz.

Spojení Hradčan s Malou Stranou požadovalo město po Elektrických podnicích od roku 1899. Bylo projednáváno několik různých návrhů tramvajového spojení. Byl vypracován projekt ozubnicové parní tramvaje z Malostranského náměstí Nerudovou ulicí a Úvozem na Pohořelec, se sklonem až 121,6 ‰, ale ministerstvo železnic návrh zamítlo pro nedostatečná bezpečnostní opatření.

Zdroj: Wikipedie

Další historický autobus RTO

Po trase první autobusové linky

I vy však máte možnost si jízdu první autobusové linky, po téměř 110 letech zopakovat. V rámci projektu Nostalgie DPP 2018 se můžete v sobotu 10. března 2018 svézt autobusem Ikarus E91, který pojede po trase Malostranské náměstí – Hradčany – Pohořelec – Chotkovy sady – Malostranské náměstí. Připraveno je celkem 7 jízd, přičemž pro návštěvníky akce bude k dispozici pamětní jízdenka i brožura.

Od pondělí 19. února 2018  je možné zakoupit vstupenky na tuto akci za cenu 90 Kč na webových stránkách www.dpp.cz v rámci projektu Praha technická. Neváhejte, počet míst je omezen!

Více informací naleznete ZDE