Parní vlak s lokomotivou 423.009 -Velký bejček z roku 1922 a historickými vozy řady Ce (rybák) vyjede v sobotu 3. června v 8:16 hod. z České Třebové směr Vysoké Mýto. Na trati Choceň – Litomyšl pak během dne uskuteční několik jízd. V poledne bude na zastávce Vysoké Mýto město pro zájemce připravena komentovaná prohlídka parní lokomotivy. V sobotu 3. června ve Vysokém Mýtě pořádají tradiční festival věnovaný automobilismu, kultuře a životnímu stylu 20. až 40. let. Svézt se na něj můžete stylově – historickým vlakem taženým parní lokomotivou.
Parní lokomotiva 423.009 byla vyrobena r.1922 v První českomoravské továrně na stroje v Praze pod číslem 923. Stroj má uspořádání náprav 1´D1´,výkon přibližně 550 kW a parní kotel s přetlakem 12 Bar.Představitelka typických lokomotiv pro místní tratě prožila pestrý život na kolejích ČSD, včetně válečného přeznačení DRB jako 93.1503. Převážně působila v jihozápadních Čechách, známé je např. působení ve Volarech či Bezdružicích.U ČSD byla zrušena 4.8.1970 a následně odprodána od 1.9. do pískovny Provodín. Čekalo ji i další působiště a to jako vlečková lokomotiva v pískovně v Jestřebí spolu s 423.094.
Počátkem 80.let byly obě lokomotivy z vlečky získány zpět s určením pro historický provoz. 423.009 se ujali lidé z tehdejšího zkušebního okruhu ČSD u Velimi a lokomotivního depa Nymburk. Díky tomu je dnes majetkem VÚŽ jako dceřínné společnosti ČD a.s. V Letohradu byla r.1986 opravována pro použití na výročí trati Doudleby – Rokytnice a Svitavy – Polička. Po těchto úspěšných akcích se dostala do opatrování kolektivu strojové stanice Lysá nad Labem, kde prožila dlouhá léta v provozu na mnoha historických akcích. Díky reorganizaci na ČD, zrušení provozního pracoviště Lysá a odchodu opatrovníků lokomotivy do důchodu, bylo rozhodnuto o převedení lokomotivy do Letohradu, kde byl zájem opět o stroj pečovat. Předání proběhlo a po provedení nezbytných oprav na kotli lokomotiva začala dále jezdit s novým kolektivem. Opět najezdila mnoho kilometrů do jara 2008, kdy skončila definitivně způsobilost kotle. Nyní proběhla celková oprava a lokomotiva již opět jezdí při nostalgických akcích.
zdroj informací : Letohradský železniční klub
Stanice | Tam | |||
---|---|---|---|---|
Česká Třebová | 8:16 | |||
Choceň | 8:50–8:51 | |||
Slatina u Vysokého Mýta | 9:00 | |||
Vysoké Mýto | 9:06–9:10 | 12:12 | 14:20 | 16:20 |
Vysoké Mýto město | 9:14–9:45 | 12:16–12:27 | 14:27 | 16:27 |
Hrušová | 9:56 | 12:38 | 14:38 | 16:38 |
Cerekvice nad Loučnou | 10:05 | 12:40 | 14:40 | 16:40 |
Cerekvice n. L. zast. | 10:10 | |||
Litomyšl | 10:26 |
Stanice | Zpět | |||
---|---|---|---|---|
Litomyšl | 10:45 | |||
Cerekvice n. L. zast. | 11:02 | |||
Cerekvice nad Loučnou | 11:10 | 13:20 | 15:00 | 17:00 |
Hrušová | 11:13 | 13:23 | 15:03 | 17:03 |
Vysoké Mýto město | 11:24–11:40 | 13:36 | 15:14–15:36 | 17:16 |
Vysoké Mýto | 11:44 | 13:40 | 15:40 | 17:21 |
Slatina u Vysokého Mýta | 17:28 | |||
Choceň | 17:37–18:05 | |||
Česká Třebová | 18:31 |
Jízdné (pouze jednosměrné):
- Česká Třebová – Choceň: dospělí 80 Kč/děti 6 až 15 let 40 Kč,
- Choceň – Vysoké Mýto město, Vysoké Mýto – Litomyšl, Vysoké Mýto – Cerekvice, Vysoké Mýto – Vysoké Mýto město: dospělí 40 Kč, děti 6 až 15 let 20 Kč.
Na nádraží ve Vysokém Mýtě si po celý den můžete prohlédnout výstavu modelových kolejišť a na nádraží v Cerekvici nad Loužnou soukromé železniční muzeum.